دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۵
فصلنامه روند، سال بيستم، شماره هاي 63 و 64 ، پاييز و زمستان 1392

بررسي راه اندازي بازار آتي سكه طلا و تبعات آن بر اقتصاد كشور

دکتر محمد نادعلي
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 362
 
جهت دسترسی به اصل مقاله به فایل ضمیمه در ذیل مراجعه فرمایید

چكيده
از سال ۱۳۸۷ شاهد فعاليت ابزار جديد مالي به نام آتي سكه طلا در بورس كالاي ايران هستيم. اين ابزار جديد با هدف دعوت از
سرمايه گذاران براي معامله آتي در بورس، جلوگيري از خروج سرمايه، يكپارچگي و يكسان سازي معاملات طلا در سراسر كشور و
جلوگيري از معاملات موهوم و رواج سكه هاي تقلبي در بازارهاي كاذب، در بورس كالا عرضه شد. ابتدا، استقبال چشمگيري از اين
ابزار مالي نشد، اما با گذشت زمان و پديدار شدن شرايط جديد و همراه با نوسان و التهاب در بازار ارز و طلا در كشور، به يكباره
تقاضا براي خريد و فروش اين ابزار جديد مالي به شدت افزايش يافت؛ به طوري كه ارزش و تعداد قرارداد معاملات آتي سكه طلا به ترتيب از60.7
ميليارد ريال به  2/ ۳ هزار عدد در سال ۱۳۸۷ با افزايش حدود 362815.7 میلیارد ریال و 3369.1 هزار عدد در پايان سال ۱۳۹۱ رسيد. حال، اين پرسش مطرح مي شود كه آيا به دليل كاركرد پوشش ريسك آتي سكه طلا،
اين ابزار مورد توجه قرارگرفته و بازار آن با رونق مواجه شده است؟ يا استقبال از اين ابزار به دليل گسترش فعاليت هاي واسطه گري
و دلالي در اقتصاد ايران، به دليل بروز نوسانات در بازار ارز و طلا در ماه هاي اخير بوده است؟ هدف اصلي اين پژوهش، پاسخ به
پرسش هاي مطرح شده است. بر اين اساس، با روش تحليل آماري و توصيفي فرضيه تأثيرپذيري بالاي بازار آتي سكه طلا از تحولات
اخير اقتصاد كلان كشور و محدودبودن اثر كاركرد پوشش ريسك اين ابزار مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها نشان مي دهد راه اندازي
بازار آتي سكه طلا در بورس كالاي ايران كه با هدف پوشش ريسك معاملات طلا در كشور بوده است، بيشتر محلي براي فعاليت هاي
واسطه گري و دلالي بوده است تا محلي براي پوشش ريسك معاملات بازار نقد طلا.