پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵

ابطال بخشنامه‎هاي شماره 35072/3664-211 مورخ 18/6/1381 و شماره 14905/3708/1671/2321 مورخ 1/9/1383، و شماره 13269 مورخ 25/7/1384 و شماره 5020/321-232 مورخ 17/2/1385 و شماره 28345/2401/232 ماد

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 678
 
 
تاریخ: 13 مرداد 1387
کلاسه پرونده: 86/435، 87/278 و 279
شماره دادنامه: 87/327،328،329
موضوع رأی: ابطال بخشنامه‎هاي شماره 35072/3664-211 مورخ 18/6/1381 و شماره 14905/3708/1671/2321 مورخ 1/9/1383، و شماره 13269 مورخ 25/7/1384 و شماره 5020/321-232 مورخ 17/2/1385 و شماره 28345/2401/232 مورخ 18/7/1385 و شماره 1027-2559/230 مورخ 16/6/1384 سازمان امور مالياتي کشور.
شاکی: شرکت رايان سايپا، شرکت رادياتور ايران و شرکت توليد اتومبيل سايپا.
مقدمه: شکات به شرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته‎اند، به موجب ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 21/10/1372 و اصلاحیه مورخ 27/11/1372 مجلس شورای اسلامی که مشتمل بر یک ماده، 5 بند و 5 تبصره می‎باشد و به منظور اجرای تبصره یک ماده مذکور آیین‎نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان در جلسه مورخ 22/5/1374 هیأت وزیران به تصویب رسید و سپس در جلسه مورخ 28/6/1378 و اصلاحیه مورخ 18/3/1379 هیأت وزیران اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران به تصویب رسید. با عنایت به قانون استفاده از خدمات تخصصی حسابداران رسمی در ماده 272 الحاقی قانون اصلاحی مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 مقرر داشته است، سازمان حسابرسی جمهوری اسلامی حسابداران رسمی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی که عهده دار انجام وظایف حسابرسی و بازرسی قانون با حسابرسی مالیاتی طبق نمونه‎ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‎شود تنظیم و جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی مربوطه در اختیار مودی قرار دهند و در بندهای (الف) و (ب) و (ج) (ه) ماده مذکور مواردی که در گزارش مالیاتی می‎بایست لحاظ گردد به صراحت قید گردیده است، از طرفی به موجب تبصره یک ماده 272 الحاقی مقرر گردید که اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی مالیاتی را بدون رسیدگی قبول و مطابق مقررات برگ تشخیص مالیات صادر کند و در تبصره مذکور قبول گزارش حسابرسی مالیاتی را صرفاً موکول به آن دانسته است کـه مؤدی گزارش حسابرسی مالیاتی نسبت به صورتهای مالی کـه طبق استانداردهای حسابرسی تـوسط 


همان حسابدار رسمی یا موسسه حسابرسی تنظیم شده باشد را ضمیمه گزارش حسابرسی مالیات همراه با اظهار نامه مالیاتی یا حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهار نامه، تسلیم اداره امور مالیاتی مربوط نموده باشد و به صراحت ماده 272 الحاقی و تبصره یک آن ملاحظه می‎شود که هیچگونه آیین‎نامه، دستورالعمل و ضوابطی که می‎بایست از طرف سازمان امور مالیاتی کشور جهت قبولی گزارش حسابرسی مالیاتی باشد قید نگردیده در حالی که در هر یک از مواد قانون مالیاتهای مستقیم اگر به دستورالعمل یا آیین‎نامه خاصی جهت اجراء نیاز باشد به صراحت قید گردیده است. از جمله تبصره 2 ماده 95 بند (ب) ماده 107 بند (ز) ماده 111، تبصره یک و 4 ماده 132، تبصره 3 ماده 141 و سایر موارد دیگر در حالی که ماده 272 و تبصره‎های یک و 2 آن جهت اجراء نیاز به هیچ گونه آیین‎نامه، دستورالعمل و یا ضوابطی قید نگردیده است. لیکن سازمان مبادرت به صدور بخشنامه‎هائی نموده که بر خلاف ماده 272 و تبصره یک آن که به شرح ذیل است، 1- به موجب بخشنامه شماره 35072/3664-211 مورخ 18/6/1381 دستورالعمل حسابرسی مالیاتی برای حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را صادر نموده است که در بندهای 4 و 5 و 6 و 7 و 8 آن کلاً حدود اختیارات حسابداران رسمی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص رسیدگی مالیاتی تعیین نموده است. 2- به موجب بخشنامه شماره 1027-2559/230 مورخ 16/6/1383 سازمان امور مالیاتی کشور پیرو دستورالعمل صادره موضوع بند یک این لایحه بر خلاف نص صریح تبصره یک ماده 272 خود را مجاز به رسیدگی مجدد دانسته و نسبت به درآمدها و هزینه‎های شرکت که قبلاً توسط حسابداران رسمی و رسیدگی و اظهارنظر شده است وارد رسیدگی شده و خود را می‎داند که نسبت به اقلام درآمد و هزینه اظهارنظری متفاوت با آنچه که حسابدار رسمی کرده است نموده برگ تشخیص مالیات را با نظر خود صادر نماید. 3- سازمان امور مالیاتی کشور مجدداً به موجب بخشنامه 14905/3708/1671/232 مورخ 1/9/1383 در خصوص معافیتهای مالیاتی علیرغم اینکه حسابداران رسمی با عنایت به قوانین و مقررات نسبت به آنها اظهار نظر کرده‎اند واحدهای مالیاتی دستور رسیدگی مجدد را صادر نموده است که این بخشنامه نیز برخلاف نص صریح تبصره یک مـاده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 صـادر شده است. 4- سازمان امـور مالیاتی مجدداً بـه موجب


بخشنامه شماره 13269 مورخ 25/7/1384 جهت رفع ابهام از بخشنامه‎های صادره قبلی مجدداً در بندهای 6، 1-2، 6-6، 3-6، 7، 1-7 و 2-7 تاکید بر رسیدگی مجدد گزارش مالیاتی ارائه شده از طرف حسابداران رسمی را لازم دانسته و در بند 2-7 آن دستور به تشکیل هیأت 3 نفره (غیر قانونی) جهت رفع اختلاف بین حسابداران رسمی و سازمان امور مالیاتی کشور داده است که دو نفر از هیأت 3 نفره مذکور به انتخاب سازمان امور مالیاتی کشور بوده که علاوه بر غیر قانونی بودن هیأت مذکور بیطرفی آن مورد شک است. 5- سازمان امور مالیاتی کشور به موجب بخشنامه شماره 5020/321/232 مورخ 17/2/1385 رأی هیأت 3 نفره موضوع بند 2-7 بخشنامه 13269 مورخ 25/7/1385 را با اکثریت آراء مور قبول سازمان امور مالیاتی کشور و جامعه حسابداران رسمی ایران دانسته و مبنای حل و فصل پرونده مالیاتی قرار داده است. 6- سازمان امور مالیاتی کشور به موجب بخشنامه شماره 28345/2401/232 مورخ 18/7/1385 را در جهت رفع ابهامات گزارشات حسابرسی مالیاتی ابلاغ نمود که بخشنامه مذکرو نیز بر خلاف نص صریح تبصره یک ماده 272 الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 27/11/1380 صادر شده است. مدیردفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی در پاسخ طی نامه شماره 33624/212 مورخ 12/4/1387 اعلام داشته است، سازمان متبوع با اختیار و صلاحیت قانونی حاصل از منطوق صریح ماده 219 «قانون مالیاتهای مستقیم» اصلاحی مصوب 27/11/1380 به صدور دستورالعمل ها و بخشنامه‎های لازم اقدام نموده است و همچنین در خصوص ترتیبات اجرای حکم در قانون مالیاتهای مستقیم موکول به تهیه و تصویب آیین‎نامه‎های لازم شده است که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‎گردد همچنان که برابر تصیویبنامه شماره 740/ت27129ک مورخ 10/1/1387 کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی مبنی بر اصلاح مواد 5، 6 و 7 آیین‎نامه اجرائی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی، نیز مقرر گردیده که گزارش حسابرسی مالیاتی باید طبق نمونه‎ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس قرار می‎گیرد تنظیم و تسلیم اداره امور مالیاتی گردد از سوی دیگر برابر ماده 11 آیین‎نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم رئیس امور مالیاتی هر اداره امور مالیاتی، مسئول نظارت بر گروههای مالیاتی ونظارت


بر حسن اجرای مقررات، شناخته شده است در مصوبه شماره 740/ت27929ک مورخ 10/1/1387 هیأت وزیران کمیسیون اصل 138 قانون اساسی به ویژه تبصره‎های ماده 5 آن نیز تکالیفی بر عهده رئیس اداره امور مالیاتی قرار داده شده است که حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی و یا سازمان حسابرسی مکلف گردیده‎اند تا نسبت به استعلام ها و رفع ابهام ها و کاستی های مورد درخواست اداره امور مالیاتی پاسخ دهند. از آنجا که بخشنامه‎های موضوع خواسته شاکی برابر تصویب‎نامه شماره 740/ت27129ک مورخ 10/1/1387 کمیسیون اصل 138 قانون اساسی به اصلاح مود 5 و 6 و 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی اقدام گردیده از این رو شکایت شاکی موضوعاً نسبت به بخشنامه‎ها و آیین‎نامه‎های قبلی منتفی می‎باشد. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤسا و مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشكيل و پس از بحث و بـررسي و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مي‎نمايد.
رأي هيأت عمومي
به شرح لایحه جوابیه شماره 33624/212 مورخ 12/4/1387 مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، بخشنامه‎های مورد اعتراض شاکی به موجب تصویب‎نامه شماره 740/ت27129ک مورخ 10/1/1387 مبنی بر اصلاح مواد 5، 6 و 7 آیین‎نامه اجرایی تبصره 4 ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‎ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابداران رسمی موضوعاً منتفی و از درجه اعتبار ساقط گردیده است. بنابراین شکایت نسبت به آنها سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در قلمرو ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 وجود ندارد./ 
هيأت عمومي ديوان عدالت اداري
معاون قضائی دیوان عدالت اداری
مقدسی‎فرد